from perth to exmouth and back - Reisverslag uit Perth, Australië van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu from perth to exmouth and back - Reisverslag uit Perth, Australië van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu

from perth to exmouth and back

Blijf op de hoogte en volg Marinde & Ferdi

26 Januari 2015 | Australië, Perth

Hello all, how ya doin'

Voor de eerste twee dagen aan de westkust hadden we een hotelkamer geboekt om even goed uit te rusten voor onze kampeertrip. Na een relaxte (onverwachts eigen tv scherm), maar toch wel vermoeiende reis, via Melbourne naar Perth, en weer drie uur terug in de tijd was dat ook wel lekker.
De 10de hebben we onze stationwagon met tent en attributen op gehaald.
Eind van de dag hebben we gewandeld door de stad naar kingspark en de botanische tuin.
De volgende dag gingen we naar Fremantle. Eerst prison en daarna de haven. Na groot ingeslagen te hebben was het uiteindelijk 4 uur en kon de roadtrip beginnen richting nambung nationaal park. Onderweg waren helaas wat wegen gesloten door een bosbrand waardoor we niet ver kwamen. Uiteindelijk om 6 uur gestopt bij een camping in yanchep om onze eerste nacht in de tent door te brengen.
We sliepen samen op een single kingsize zelf opblazend luchtbed, die we meekregen bij de autohuur. Wat lekker zacht, hij is alleen wat krap voor met z'n tweeën.

De volgende dag gingen we naar het yanchep national park waar we de eerste koala's en kangaroo's zagen.
Door naar nambung nationaal park waar je de pinacles hebt, en als extraatje was daar een bijenplaag.
Daarna door gereden naar Geraldton om te overnachten. Daar vonden we 2 matjes zodat we allebei ons eigen bed hebben. Helaas ligt dat nog bijna net zo hard als dat je geen matje hebt. De barbie hebben we ook uitgeprobeerd en aten een lekkere steak.

Van Geralton reden we door via Port Gregory waar je een pink lake hebt naar kalbarri nationaal park. Eerst verschillende stops langs de kust en daarna naar het park zelf. Vreselijk heet daar, maar erg mooi. Zijn een paar korte wandelpaden met uitkijkpunten.

14 januari rijden we via de world heritage drive naar Denham. Hoe verder je naar het noorden rijdt hoe minder je alleen bent en dit is niet door mensen. De gehele dag zoemen er vliegjes om je hoofd. En dat niet alleen. Ze gaan ook continu gezellig op je hoofd zitten en dan niet alleen op je haar, vooral je neusgaten, ogen, oren en mond vinden ze erg leuk. En weg slaan ho maar...

De volgende dag naar Monkey mia, net te laat voor het voeden van de dolfijnen. Je hebt er een mooi strand zo hebben we de ochtend door gebracht met af en toe een langs zwemmende dolfijn. Op het teras een lunch met koud biertje, waar een emoe liep op zoek naar eten, gelukkig bleef die rustig. Daarna even naar het francois peron national park. We kwamen niet ver omdat we geen 4w drive hadden. Er was wel een oude range met hot tube. Maar het was al heet genoeg dus die hebben we geskipt.
Daarna maar even langs de bottle market om wat bier in te slaan. Op naar onze overnachting plek bij het strand Eagle bluff. Back to basic. Een stel met twee kleine kinderen waren onze buren op het verder verlaten strand. Na een heerlijke koude pesto pasta salade deden we een biertje bij de buren. Ze zijn een jaar rond australie aan het reizen en waren nu op de helft.
Deze nacht maar geen tent op gezet aangezien er nog meer wind stond als de vorige dag en we toen de tent al werden uitgewaaid.
Na alle spullen voorin de auto te hebben geplaatst hadden we een prima bed in de achterkant van de auto.

16 januari vroeg opgestaan om naar het voeden van de dolfijnen te gaan. Er zwom ook nog een schildpad en stonden grote pelikanen op het strand die natuurlijk zaten te loeren naar de vis die voor de dolfijnen bestemd waren.
Op naar Carnavon. We stopten bij shell beach en hamelin pool waar stromatolites zijn.
In Carnavon zelf is niet veel leuks te doen dus zijn we, na het inslaan van eten en drinken, doorgereden naar Quobba station om daar te overnachten. Dit is een oude range aan het strand. Fijn om weer te kunnen douchen:)

De volgende dag naar de blowholes gereden, wat vlakbij Quobba station was. Hier wordt zeewater door rotsen heen gezogen en spuit uiteindelijk omhoog, tot wel 20 meter.
Daarna lekker chillen aan het strand bij point Quobba, wat we iets te lang deden, want ondanks goed smeren met factor 50+ waren we een beetje verbrand.
Verder door gereden naar Coral bay om daar 2 nachten te vertoeven.

Coral bay is het begin van de Ningaloo reef. Erg mooi. We deden een boottocht met een glazen bodem waarbij we ook gingen snorkelen. Mooie visjes gezien.

Dan het noordelijkste puntje waar we stoppen is Exmouth. Iets voorbij exmouth zit het lighthouse caravanpark. Hier ontmoette we 2 duitse meiden en een canadese jongen. Ze kwamen van een camping in Exmouth. Hier waren ze weg gestuurd omdat er een cycloon in aantocht was. Het waaide wel wat meer dus sliepen we de eerste nacht in de auto maar dit was de volgende dag ook weer over.
We werden er op attent gemaakt dat je op het strand schildpadden eieren kon zien leggen. Met z'n vijven, wat zaklampen en bier zijn we op pad gegaan. Na een tocht door de duinen naar het strand en wat aanvallen van krabben vinden we een grote schildpad op het strand. Lichten uit en wachten tot ze klaar is. Erg bijzonder om dit gezien te hebben. Over een tijdje komen er vast kleine ninja turtles uit.

21 januari rijden we naar het cape range nationaal park. We zoeken vast en camping aan het strand waar we de volgende dag willen overnachten. We stoppen bij turquoise bay waar je kan snorkelen. Helaas staat er veel wind en is het water wat troebel. Daarna rijden we naar het eind punt van cape range nationaal park, Yardie creek. Hier doen we een korte wandeling. We sliepen op dezelfde camping en gingen weer op schildpadden-jacht, maar dit keer zonder succes. Dan maar keihard bier drinken met onze matties, die er ook nog waren.

De 22ste gingen we in het CRNP slapen. Overdag lekker relaxt wezen snorkelen en zonnen bij oyster stacks en turquoise bay. Ook onder water zagen we dit keer een schildpad en vele mooie vissen, roggen, zeesterren, zeekomkommers enz.
Aan het eind van de dag werd er gewandeld bij de Mandu mandu gorge. Hier had je een pad door en over de gorge van ongeveer een uur. Erg mooi en warm. In het NP mocht je zelf een camping kiezen. Wij kozen neds camp, bij zee achter de duinen, bij aankomst zat er een grote kangaroo ons te verwelkomen.

De volgende ochtend wilden we vroeg richting Karijini NP, maar de auto dacht daar anders over een startte niet, tot 4 keer toe. Nooooo! Toch nog maar een keer geprobeerd, en... pfiew hij start, Hooroo! High five! OK, ff broodje eten in Exmouth, waar we wel bereik hebben, en bellen om advies. Had dus mee te maken met dat we te weinig benzine in de auto hadden, dat vind die niet leuk met die warmte, moest er een filtertje worden vervangen en konden we begin van de middag eindelijk op pad.
Een lange saaie tocht waarbij de nodige wilde koeien moesten worden ontweken. Uiteindelijk kwamen we in Paraburdoo en daar ging het enorm stormen en onweren (wat we in de verte al zagen aankomen), dus daar maar overnachten. Bij het doen van een biertje in een gezellig café kwamen we er achter dat het enige motel wat duur was. Dan maar de enige camping proberen, die was dus verlaten en je moest dus wel ergens naar bellen en betalen om er te mogen overnachten. Bij het rondkijken op de camping ging het alarm en zijn we 'm maar gepeerd. We zijn maar ergens gaan staan en in de auto geslapen.

Omdat het in Karinji NP gruwelijk heet zou worden, nl 46 graden ging de wekker om 5 uur. Bakkie pleur bij de shell gehaald en gaan, want we moesten nog wel 1,5 uur voordat we er waren.
Karijni NP is een rotsachtig woestijngebied waar rivieren doorheen lopen. Er zijn super gave uitzichten. We deden een lange wandelroute bij de Dales Gorge. Het was wat later in de ochtend en al behoorlijk heet. Een route met veel trappen naar beneden en een pad langs de gorge leidde naar een circular pool waar je kon zwemmen. Helaas moesten we ook weer terug die berg op een toen waren we echt gesloopt.
's middags begonnen we aan de lange tocht terug naar Perth, omdat we hebben besloten daar de 26ste te willen zijn met Australian Day.
Bij Kumarina roadhouse maar besloten te stoppen omdat ze daar ook douches hadden. Erg slecht onderhouden, crappy campsite met overal koeienstront, kikkers die uit de wc komen en heel veel muggen. Ach, het was cheap.

De 24ste weer door met een lange saaie weg richting Perth. Hebben flink door gesjeest en na 10 uur stopte we bij Midland (half uur van perth)

De volgende dag naar het oudste nationaal park, John Forrest NP. Dit was erg droog en de paden waren slecht aangegeven waardoor we snel naar ons motel in perth reden.
Heerlijk om wat meer leef ruimte te hebben. We halen onze spullen uit de auto maar vergeten 1 ding.... De sleutel. En de auto zit op slot. OH NO! Het is zondag en morgen australia day, dit is een officiële feestdag waardoor we geen contact kunnen hebben met het auto verhuurbedrijf. Dan maar wachten tot het dinsdagochtend is. Gelukkig hadden we alle belangrijke spullen uit de auto gehaald en waren we niet van plan om de auto voor die tijd te gebruiken.

Vandaag vieren we Australia Day en morgen of woensdag gaan we waarschijnlijk naar Rottnest island. Daarna is het avontuur in West Australia afgelopen en vliegen we de 29ste naar Melbourne om daar onze camper voor 4 weken op te halen.

Groetjes van ons

P.S. hieronder zijn niet alle foto's te zien. Zie 'Foto's' voor meer kliekjes.

• 26 Januari 2015 - 10:03

Margreet:

gaaf zeg, een hoop gezien en beleefd. nog veel plezier aan de westkust.

• 26 Januari 2015 - 12:11

Elly:

kickuh!! Jullie hebben geen last van hoogtevrees,zo te zien! Enjoy the time of your life,groetjes Elly en Jan

• 26 Januari 2015 - 14:31

Marie-josé:

Dat klinkt allemaal erg mooi! Mooie foto's! Veel plezier! Met de groeten van Cor!

• 26 Januari 2015 - 14:48

Marloes:

Wauw, dat klinkt als 1 groot avontuur en de foto's zijn echt fantastisch!
    Living the dream!!!
    Lekker door gaan met genieten!
    Liefs, Marloes

• 26 Januari 2015 - 22:13

Bert:

Waar heb ik dat verhaal over die autosleutels eerder gehoord?

• 14 Februari 2015 - 10:59

Jordi:

Erg leuke verhalen en supermooie foto's. Wij zijn benieuwd naar meer...

• 14 Februari 2015 - 21:10

Willem :

Zo leuk om is te lezen wat jullie allemal meemaken! Jullie hebben het goed naar je zin zo te lezen haha

• 27 Februari 2015 - 12:14

Sonja:

Heb het verslag nog een keer gelezen in afwachting wat er komt van jullie toer met de camper naar de Westkust! Leuk om het te lezen en mooie foto's. Véél plezier volgende week in NZ!!