Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Marinde & Ferdi

10 Mei 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo allemaal

In Siem reap aangekomen moeten we eerst een visum kopen. Je levert je paspoort met 1 van de 4 ingevulde formulieren een pasfoto en het geld in bij meneer 1, dan gaat hij langs, niet overdreven, 10 andere meneren voordat je hem met visum terug krijgt. Dan lopen we het vliegveld af en daar staat de tuktukdriver van ons guesthouse prohm roth al klaar met een bordje met ms. Marinde om ons op te halen.
Wat is dat toch leuk dat iemand je staat op te wachten. Het eerste wat weer wennen is, is dat we hier weer rechts rijden. Je zal wel denken wennen maar na 4 maanden links rijden sta je weer even te kijken als we rechts rijden.
's Avonds wagen we ons op de pubstreet. Een gezellige straat met barretjes, restaurantjes en natuurlijk souvenirs/kleding kraampjes. Overal staan tuktuks om je voor 1 of 2 dollar naar je bestemming te brengen. Je leest het goed, je hebt hier us dollar. En soms als je onder de 1 dollar terug moet krijgen bij bijvoorbeeld een biertje van 50 dollar cent krijg je riel terug, Cambodjaans geld. Het is in ieder geval allemaal briefgeld dus dat is wel prettig.
Het vreemde is dat de tuktukdrivers niet alleen vragen of ze je kunnen verplaatsen. Ze vragen ook of je drugs wil met 10 meter verder de politie.
Met eten kiezen we voor de barbeque. Het is een mini bbq wat lijkt op boulion fondue maar dan bak je ook je vlees en vis er op. Je kunt kiezen wat voor vlees je wil. Keuze uit: kangaroe, struisvogel, geit, slang, kikkerbenen en meer. Wij hielden het bij vertrouwd vlees.
We vinden daarna een leuk barretje met live bandjes waar de voetjes van de vloer gaan.
We zitten in een geweldig familie guesthouse. Ze helpen ons met het regelen van uitstapjes en hebben hun eigen tuktuk driver.
We gaan naar het circus, dit is een acrobatische show door jong volwassen over het leven in Cambodja. Dit wordt gesponsord door een project om kinderen van de straat een beter leven te geven. Dit was een erg goede show.
Dan gaan we natuurlijk naar Angkor. Veel mensen raden ons aan om met zonsopgang naar Angkor Wat te gaan. Zo geregeld ging de wekker om 4 uur om om 5 uur in de tuktuk naar Ankor wat te gaan. We zijn niet de enigen en natuurlijk staan en lopen hier allemaal mensen van jong tot oud spullen te verkopen.
Nadat we ankor wat hebben bezocht rijdt onze inghuurde tuktukdriver ons naar de volgende tempel en zo nog een aantal. Voor ons was de la prohm het mooist omdat je hier natuur en oude gebouwen in één hebt. Heel erg mooi.
We tracteren onze chauffeur op lunch en om 14u zijn we weer terug om nog wat bij te slapen.
We vinden het hier zo leuk. De mensen zijn erg aardig en er hangt een goede sfeer. We besluiten om nog een nacht te blijven en gaan met een quat tour door het platteland. Het echte Cambodja. Langs de boerderijen, nu droge rijstvelden, koeien, waterbuffels en zwaaiende kinderen.

De volgende dag gaan we met de bus een 4 uur durende rit naar Batambang. We hadden een erg aardige medebusreiziger die ons voorziet van mondkapjes en een vrouwtje bood ons eten en drinken aan. Je denkt mondkapjes in de bus is toch niet nodig, maar de niet goed werkende airco geeft af en toe een stofwolk ipv koelte. Ivm het droge seizoen kunnen we niet met de boot. We regelen een tuk tuk naar de killingcave en de batcave. Bij de batcave komen rond 18 uur miljoenen vleermuizen uit de grot. De volgende dag doen we een ritje met de bamboo trein. Een rails waar je met een plank met 4 wielen over heen rijdt dmv een motortje. Als je een tegenligger hebt moet degene met het minste gewicht van de rails. We stoppen bij een huisje waar je wat kan drinken en kinderen armbandjes proberen te verkopen. Ze waren zo schattig en maakte voor ons armbandjes, ringen en sprinkhanen van bladeren dat we met onze armen vol thuis kwamen:)

's Avonds gaan we meteen door met de nachtbus naar de hoofdstad Phnom Phen. We slapen bij een erg aardige Australische vrouw met een lieve poes. We voelen ons helemaal thuis:) Daar bezoeken we de beroemde killing fields en het tuol sleng museum (s-21 gevangenis), erg indrukwekkend, heftig en deprimerend. We bezoeken ook het royal palace en de silver pagoda. De laatste avond drinken we een drankje op de rooftop skytower. Eclipse.
Woensdag 6 mei nemen we de bus naar het toeristische Sihanoukville waar we vooral relaxen bij het strand en een boottochtje doen. Op de boot zien we zowaar een Canadees die we eerder ontmoet hadden in Exmouth (west Australie), zo zie je maar hoe klein de wereld is. Tijdens het boottochtje stoppen we bij een eiland waar ook een absinthe destillery is. Dat moesten we natturlijk proeven. Het werd aangemaakt met suiker, water en vuur.

10 mei laten we Cambodja achter ons en nemen we de bus naar ho chi mihn, Vietnam.

Tot volgende keer.

De foto's: (zelfde code:azie2015)

• 10 Mei 2015 - 10:22

Marian:

Hallo Marinde en ferdi,

Wat een prachtige reis zijn jullie toch aan het maken. Foto's geven ook een mooie indruk.
    Maartje was ook geïmponeerd door de Killing Fields.
    Hier hebben we zo onze ups en downs zoals je van je moeder hebt vernomen.
    Afgelopen vrijdag een lange wandeling met Margreet gemaakt. Heerlijk gelopen en gepraat in de zon en drankje op terras gedaan. Liefs Marian

• 10 Mei 2015 - 20:22

Elly En Jan:

weer leuk om te lezen,wat een leven hebben jullie toch !Hoorde van Vinc dat jullie aan het aftellen zijn.....zijn jullie besodemieterd...geniet,xxx Elly en Jan