Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marinde & Ferdi Bos & Berg - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Marinde & Ferdi

30 Mei 2015 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Na een lange, ongemakkelijke bus reis van 16 uur kwamen we aan in Ho chi mihn. We hadden een kamer boven een leuk koffie tentje, GoSaigon. Ho chi mihn is een erg grote stad met 6.5 miljoen scooters, hebben we ons laten vertellen. Het oversteken is hier elke keer weer spannend. Je moet gewoon blijven lopen als je stopt of een onverwachtse beweging maakt kunnen de scooters niet meer om je heen:)
We zijn naar de cu chi tunnels en het oorlogs museum geweest. Van deze oorlog zijn 3 generaties verder nu nog slachtoffers van 'agent Orange'. Af en toe zie je dat ook aan de lokale bevolking.
De volgende dag naar de Mekong delta. Hier voeren we met verschillende bootjes over de mekong rivier. We gaan met paard en wagen naar onze lunch plek waar we na de lunch kunnen fietsen over de smalle paadjes in het dorpje. We zien hoe ze cocossnoepjes maken, drinken thee met honing snoepjes en ze zingen voor ons. Weer aan het vaste land stoppen we bij een pagoda met grote boeda beelden voordat we weer terug gaan naar Ho chi minh. Een erg leuke dag.
13 mei nemen we de slaap bus overdag naar Mui ne. (Ze hebben geen normale bus richting Mui ne)
Mui ne is een rustig plaatsje aan de kust met veel Russen. We zaten bij het minder toeristische deel waardoor we bijna geen Russen hebben gezien. De pogo is een leuke bar met ligbedden bij het strand waar we de middag doorbrengen. De volgende dag zijn we met twee easyriders naar Dalat gereden. Backpack achterop de motor en onderweg stopten we op verschillende plekken zoals; Zandduinen, fairy stream, lizard-, mushroom- en dragonfruit farm en een waterval. Erg leuke ervaring.
Dalat is een plaatsje in de bergen. Toen ze zeiden dat het in Dalat rond de 20-25 graden zou zijn. Zeiden wij: 'dat is niet koud voor ons, in Nederland is dat warm'. Dit namen we toch terug en de lange broeken moesten tevoorschijn komen.
's Avonds aten we samen met onze easyriders een hotpot en speelden we wat potjes pool waarbij de verliezers de rekening betaalde. Uiteraard wonnen wij!
De volgende dag nemen we een kabelbaan, met mooi uitzicht over Dalat en de omliggende bergen, naar een pagoda. Dit gebied is omringt met een mooi rustige tuin. Nabij de pagoda heb je een meer waar we een boottochtje deden.
Ook deden we canyoning, waarvoor we eigenlijk naar Dalat gingen:). We glijden van watervalletjes, abseilen van 13, 15 en 25 meter. Springen van rotsen van 7 en 11 meter. Een erg gave en vermoeiende dag. Hier moest je blijkbaar wel oppassen waar je het boekte want er was 1 groep/organisatie die had geen bewijs om de 25 meter abseil door de waterval te doen. Voor deze groep werd het naar beneden lopen.
19 mei nemen we de bus naar Nha thrang. Dit is een grotere stad aan het strand dan we dachten. De taxi weet ons weer af te zetten door een rondje door de stad te rijden en 1 straat verder waar we begonnen te stoppen bij ons hotel. Hier zijn ook veel Russen. Lokale bevolking leert hier Russisch en Menukaarten zijn ook in het Russisch. Vlakbij ons hotel is een goed eettentje, lanterns, waar we ook een kookles deden. Je haalt eerst je eten op de plaatselijke 'chaos'-markt en we maakten verse loempia, claypot met varken/makreel en geflambeerde banaan&mango. We zitten aan het strand dus die wordt natuurlijk ook bezocht. Na drie dagen besluiten we om de nachtbus naar Hoi An te nemen. We slapen in het long life hotel met zwembad. Hoi An is een leuk, artistiek dorpje met kleine huisjes met verschillende kledingmakers, souvenierswinkeltjes en restaurantjes. Marinde is hier 2 jaar geleden ook al geweest dus zo laten we een pak voor Ferdi en een colbert voor Marinde maken bij de zelfde winkel, yaly. Het leuke was dat Cynthia, een van de verkoopsters van de winkel, Marinde gelijk weer herkende.
Tussen al het passen door gingen we chillen op het strand (met geweldig slechte karaoke muziek op de achtergrond), bezochten we wat andere shops en deden we her en der een heerlijk goedkoop biertje (nog geen 50 cent). En overal lekker op het fietsje naartoe.
Op 25 mei vliegen we naar Hanoi, want een bus reis van zo'n 24 uur zagen we niet zo zitten, en een uurtje vliegen was ongeveer maar 2x zo duur (40 euro pp).
In Hanoi regelen we een tourtje naar halong bay (2 dagen, 1 nacht) en naar sapa (rijstvelden). We hebben prachtig weer in halong bay. Na een grot bekeken te hebben, sprongen we van de boot in het heerlijke water. Er werd nog gezegd dat het de tijd van de kwallen is maar die zijn we gelukkig niet tegen gekomen. De volgende dag hebben we gekayakt en was het weer tijd om terug naar Hanoi te gaan.
Donderdag gaat om half 6 de wekker. Op naar sapa met een bus. Ze hadden gezegd met een zit bus dus we waren blij verrast dat het een slaapbus was, dit is wel fijn als je 6 uur moet reizen.
Bijna aangekomen bij sapa maakt de bus wat vreemde geluiden en moet de bus stoppen ergens tussen de bergen. Nadat de bus een kwartiertje ongeveer heeft staan afkoelen gingen we weer verder. Aangekomen in sapa renden de vrouwen met klederdracht aan al richting de bus. Wij dachten we hebben toch een tourtje geboekt? Bestormd door de vrouwen staat er 1 vrouw tussen met een bordje: marind&fredi. Dat lijkt verdacht veel op onze namen. We gaan eerst wat eten en dan vertelt ze dat ze in Taphin woont. Dit is niet zo ver. Wat volgt is een spectaculaire wandeling van 12 km door, over en langs rijstvelden. Aangekomen bij haar huis ontmoeten we haar man en zoontje van 3.5 jaar. We konden een 'douche' nemen wat gewoon koud water uit een slang was dat je zelf boven je hoofd moest houden. Wij waren al lang blij dat we onszelf überhaupt konden wassen. Daarna werden we goed verwend met een super grote maaltijd, waar 10 personen van konden eten. Hier hoort ook rijstwijn bij. Daar krijg je weer honger van zeggen ze. Deze wijn doet ons denken aan het Griekse raki. We waren blij ons glaasje leeg te hebben, alleen het werd dan snel weer bijgevuld.
We sliepen prima bij May lai, ondanks een mug in onze klamboe die we gelukkig snel te pakken hadden. Na heerlijke pannenkoeken als ontbijt, bracht haar zus ons na een wederom mooie wandeling met uitzicht op de rijstvelden terug naar Sapa, waar we de markt bekijken en om 4 uur weer terug gaan naar Hanoi.
Vietnam verlaten we en vliegen naar ons een na laatste land, Maleisië. We gaan twee weken doorbrengen op Borneo met Fleur en Steef en een paar dagen in Kuala Lumpur

Groetjes

Code: azie2015

• 30 Mei 2015 - 11:41

Phuong:

Wat leuk! Geniet van jullie laatste avontuur in Maleisië!

xx Phuong

• 30 Mei 2015 - 18:44

Marian:

Hallo Marinde en Ferdi,

Ferdi van harte gefeliciteerd! Je bent 30 jaar geworden of bijna. Ik weet niet hoe laat het bij jullie is. Ik neem nu een borrel op jou in Gouda. Volgend jaar doe ik dat in Naaldwijk hoor!
    Wat een mooi verslag van afgelopen periode. Jullie zijn aan jullie laatste stuk begonnen. Geniet ervan en koester het gevoel van vrijheid want straks begint het "Hollandse" leven weer waarin je van alles moet.
    Vandaag verjaardag van Christof gevierd. Hij zag er zo leuk uit: hij had een stropdasje om, zo leuk!

Liefs en dikke xxx, Marian

• 11 Juni 2015 - 20:44

Elly:

Weeeeer leuk om te lezen ! wij hebben het bijna net zo leuk gehad met Son en Vinc in Chios ;-) ;-) Genoet nog maar even ....see you soon ! xx Elly en Jan